• seas@btk.elte.hu
  • Quick Search:

PROBLÉMAMEGOLDÓ TEVÉKENYSÉGEN ALAPULÓ NYELVOKTATÁS A 21. SZÁZADBAN: eGYÉNI KÜLÖNBSÉGEK, DIFFERENCIÁLT NYELVOKTATÁS ÉS AZ ANGOL MINT LINGUA FRANCA MAGYARORSZÁGON

Az MTA Közoktatásfejlesztési pályázatára készített kutatási tervünkben a nyelvoktatás hazai közoktatásban hasznosítható megoldások kidolgozására vállalkozunk, amelyek elősegítik nemcsak az angol, hanem más idegen nyelvek oktatását általános és középiskolai szinten Magyarországon. Célunk, hogy kutatásunkkal olyan tevékenységalapú oktatási módszer alapelveit dolgozzuk ki idegen nyelveket oktatók számára, amelynek segítségével könnyebben tudják megvalósítani az egyéni különbségeken alapuló differenciálást az óráikon, és ilyen módon hatékonyabbá tudják tenni a nyelvoktatást.

 

KUTATÁSI PROGRAMUNKBAN A KÖVETKEZŐ LÉPÉSEK MEGVALÓSÍTÁSÁT TŰZTÜK KI CÉLUL:

  • Részletes elméleti áttekintést nyújtunk a nyelvpedagógia legújabb nemzetközi elméleti és empirikus eredményeiről, amelyek kurrens kereteket biztosíthatnak a nyelvoktatáshoz a 21. században Magyarországon.
  • Az elméleti áttekintés alapján tanárok és tanulók körében adatokat gyűjtünk, hogy részletesen megismerjük a tanári szemléletet és a tanulói beállítódásokat.
  • Az elméleti és empirikus eredményeink alapján javaslatot teszünk nyelvoktatási keretekre és eszközökre, amelyekkel kapcsolódóan felsorolunk olyan osztálytermi módszereket és feladatokat, amelyek összhangban vannak a problémamegoldó tevékenységen alapuló nyelvoktatással és így feltételezhetően biztosíthatják a hatékony nyelvoktatást Magyarországon az elkövetkező évtizedekben.
  • Hatékonyság vizsgálatok alapján véglegesítjük a javasolt tanítási módszereket és feladatokat és osztálytermi ajánlásokat fogalmazunk meg gyakorló tanárok, tanárképzésben dolgozók és döntéshozók számára is.

 

KUTATÁSI ÜTEMTERV

ELSŐ ÉV MÁSODIK ÉV HARMADIK ÉV NEGYEDIK ÉV
Osztálytermi kutatások Fókuszcsoportos kutatás Elméleti alapok Összegzés
Flow élmények Angol és német nyelvre Iskolai kultúra Értékelés
Tanárok szerepe Osztálytermen kívüli Megfigyelő eszköz Publikálás
Önértékelés Diák kérdőív Mintafeladatok Disszemináció